„Тези, които са достатъчно луди да мислят, че могат да променят света, са тези, които го правят“ – това са думи на една „достатъчно луда“ личност. Личност оставила своя отпечатък в съвременната история не само с вдъхновяващите слова, които е изричала пред многолюдната аудитория, но и материализирайки своите идеи в сферата на технологиите по начин, който промени света на хората, както никога досега. Това е Стив Джобс – смелият предприемач, за когото съвършенството е мярка за качество.
За разлика от други съвременни технологични предприемачи, Стив Джобс поема по необичаен път към успеха. Джобс е отгледан от приемно семейство в Купертино, Калифорния, разположено в Силициевата долина. Въпреки, че се интересува от инженерство, младежките му страсти са от най-различно естество. Когато отпада от колежа „Рийд“ в Портланд, Орегон, започва работа в корпорацията Атари като дизайнер на видеоигри и в началото на 1974г. вече е спестил достатъчно пари за поклонение в Индия, за да изживее будизма.
Макар тогава Джобс да избягва бизнес облеклото и суетата към своята прическа, той успява да привлече финансиране и публичност за компанията „AppleComputer“ през 1977г. –същата година, когато „Apple II“ е завършена. До 1983 година компанията вече е сред водещите на пазара и тогава привлича за главен изпълнителен директор президентът на Пепси Джон Скъли. Този момент от биографията на Джобс привлича любопитството с начина, по който бива привлечен Скъли, а именно получавайки от Джобс въпроса: „Искаш ли да продаваш захарна вода до края на живота си?“. Хитрият похват на предприемача разкрива неговата несломима вяра и идеал в компютърната революция.
През януари 1984г. Джобс представя на публиката „Macintosh” или накратко “Mac”в блестящо хореографирана демонстрация, която е в центъра на необикновена рекламна кампания. Първите Mac обаче са слаби и скъпи и имат малко софтуерни приложения. Макар и Apple непрекъснато да подобрява машината, тя не постига желаните продажби. Джобс е неспособен да коригира този проблем и през 1985г. Скъли убеждава борда на директорите на Apple да премахне известния съосновател на компанията. Без да губи време предприемачът стартира друга компания – NeXT Inc., проектираща мощни компютри за работни станции на образователния пазар.
Междувременно, през 1986-та година Джобс придобива контролен дял в компанията за компютърна графика Pixar. В последващото десетилетие Pixar жъне редица успехи, сред които е и първият пълнометражен игрален филм, изцяло компютърно анимиран – „Toy story“.
През юни 1997 година СтивДжобс се завръща в ръководството на Apple и веднага със своя непоправим хъс и нюх за маркетинг призовава потенциалните клиенти да „мислят по различен начин“ и да купуват Macintosh. Стабилизрайки компанията и вярвайки в нейната уникална позиция за иновации, година по-късно Джобс представя iMac, еднокомпонентен компютър с форма на яйце, който предлага високоскоростна обработка на относително скромна цена. До края на годината iMac става най-продаваният компютър в Щатите и Джобс успява да обяви постоянни печалби за някога умиращата компания.
С настъпването на новото хилядолетие Джобс започва да преоткрива Apple за 21-ви век. Apple представя iTunes – програма за възпроизвеждане на музика в mp3 формат. Следва излизането на пазара на iPod – преносим mp3 плейър. Apple започва да продава в интернет, чрез своя iTunes Store, копия на песни на звукозаписни компании в mp3 формати до 2006-та година има над милиард продажби.През 2007г. Джобс въвежда компанията в телекомуникационния бизнес с представянето на iPhone със сензорен екран – мобилен телефон с възможности за възпроизвеждане на MP3, видео и достъп до интернет. На 9ти януари същата година Джобс излиза на сцената на „Macworld“ и заявява на публиката: „Днес ще направим история заедно“. Изявление, което може би е най-точното, което някога е правил. Неудържимият интерес от представянето на iPhone не само предефинират Apple, но и разширяват спектъра на телекомуникационната индустрия, която тъкмо започва да свиква с идеята за мобилните телефони като основно комуникационно устройство.
Революцията в света на технологиите вече е факт. Тя поражда вълна от изключителен тласък в изграждането на съвременния обществен живот:
– Телекомуникационните компании подсилват своите мрежи, инвестирайки милиарди в цифрови операции – до този момент хората се интересуват повече от гласовите комуникации, отколкото от надеждността на данните. Но тъй като доставката на данни става все по-критична, така и потребителите започват да ценят надеждността толкова колкото и цената;
-Клавиатурите изчезват- както казва Джобс на представянето на iPhone – всяко приложение иска малко по-различен потребителски интерфейс, малко по-оптимизиран набор от бутони, точно за него;
– Хората вече не гледат телевизионните монитори, а са насочили поглед към мобилните си устройства;
– Камерите на iPhone стават все по-добри. Научаваме се да бъдем професионални фотографи, а продажбата на цифрови фотоапарати спада в пъти през последното десетилетие;
– Сензорните екрани стават стандарт – притискането и мащабирането са нормална практика. Стив Джобс заявява: „Ще използваме посочващо устройство, с което всички сме родени – родени сме с 10 от тях. Ще използваме пръстите си“;
– Игрите за мобилни телефони стават изключително печеливша индустрия, като според официалните данни приходите от мобилни игри надвишат приходите от компютърни и конзолни системи;
– Сърфирането в интернет вече е достъпно и дори е по-удобно на мобилното устройство, отколкото на компютъра;
– Разпространението на мобилен софтуер вече е централизирано –година след излизането на пазара на iPhone се случва и друго историческо събитие – AppStore. С него потребителите вече имат централизирано място за изтегляне на софтуер за телефоните си. Приложенията са лесно достъпни, изключително вариативни и редакторският екип на Apple се грижи за това те винаги да бъдат в час със световните тенденции.
iPhone се преплете в живота ни толкова много, защото просто замени другите устройства. Вече не отбелязваме на хартиения календар важните събития, будилникът е захвърлен настрани, дори така нашумелите GPS устройства не влизат в употреба. Изглежда, дори, че сме толкова погълнати от телефоните си и вече не посягаме към дъвки и бонбони, чакайки на опашката в магазина. Пазарните проучвания показват, че от 2007г. насам „импулсните“ покупки в супермаркетите са намалели осезаемо.
Разполагайки в ръка със средство, позволяващо ни безброй функции, следва да може да се възползваме от него. Светът вече наистина е различен!
А как Apple повлиява на развитието на Emoji-тата и каква е историята им, може да прочетете в този материал на iCorner.