Къде се произвеждат продуктите на Apple?

През 2016 г. станахме свидетели на голяма медийна шумотевица около обещанията на Тръмп да върне производството на компании като Apple на родна земя. Това повдигна въпроса къде всъщност се измислят, произвеждат и сглобяват продуктите на Apple –  iPhone, iPad, Mac Pro.  Кой точно и как прави iPhone? Колко от компонентите се произвеждат с логото на компанията? От iCorner ще се опитаме да отговорим на тези въпроси.

 

Къде се правят продуктите на Apple

Най-голямата разлика между  Apple и останалите производители е, че за материалите и компонентите на своите продукти екипът на Тим Кук се снабдява от производители от цялото земно кълбо, специализирани в конкретни технологични области. Например, дисплеите на  Apple идват основно от Япония, разработвани от Japan Display and Sharp, а друга част се произвежда от южнокорейската LG Display. Touch ID сензорът, съдържащ се в последните модели на iPad и iPhone, е дело на тайванската компания TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, която осигурява и други важни компоненти. Тайванският производител доставя около 60% от процесорите, а останалите 40% са дело на Samsung (колкото и да не ни се искаше да ги споменаваме). Камерите на Apple най-често са производство на Sony, флаш паметта идва от Toshiba, жироскопът е на STMicroelectronics, базирани във Франция и Италия. Немалка част от контролните чипове и предаватели се изготвят от други американски компании със свой аутсорсинг.

В действителност, списъкът с доставчици, с които работи IT гигантът, наброява повече от 200 компании от целия свят. Този сам по себе си любопитен факт поставя немалко предизвикателства пред мениджърите на компанията, които постоянно трябва да координират и следят дейността на своите партньори. Целият процес на създаване на продукти за Apple действително е забележителен – части от буквално всички точки на света се произвеждат по поръчка за Купертино. Те трябва да са така добре прецизирани и съгласувани, че когато дойде моментът на сглобяване, извършвано на различно място, те да паснат по безупречен начин, за да създадат визията и качеството, което е превърнало Apple в толкова емблематична марка. Не на последно място, Apple трябва да поддържа огромен брой складове и магазини на едро, за да успява да дистрибутира продуктите до крайния потребител за възможно най-кратки срокове.

Въпреки че списъкът с аутсорсинг доставчиците на Apple е наистина дълъг и разнообразен, компанията продължава да е огромен работодател и на местна почва. Дизайнът, развитието на продуктите и маркетингът се разработват в Купертино. Защо обаче Apple поставят стикери с „Произведено в Китай“ на своите продукти?

 

Произведено в Китай

Причината е, че по-голямата част от компонентите идват оттам, тъй като всяка компания има аутсорсинг в Китай. Другото място, в което се произвеждат немалка част от компонентите, е Тайван. Сглобяването в по-значителната си част също се осъществява в Китай, което е другата причина да виждаме този стикер на продуктите на  Apple. Китай предлага достатъчно голяма гъвкавост спрямо срокове и голям ресурс, за да поеме изискванията на огромния и динамичен пазар на мобилни и компютърни технологии.

 

Произведено в Индия

Макар все още да не е направено официално изказване в тази връзка, по всичко личи, че Тим Кук и екипът му гледат на Индия като на свой основен бъдещ партньор. И действително, не само Wall Street Journal, но и други медии публикуваха новини за разговорите и срещите, които се проведоха между изпълнителния директор на Apple и представители на индийското правителство. По-рано този месец Reuters съобщи, че Wistron Corp се готви да ситуира цяла фабрика в Бангалор, която ще произвежда само iPhone. Това е поредният ход на компанията за намаляване на цените. Целта на преместването на част от производството е да се намалят разходите и да се увеличи пазарният дял на телефоните, които по принцип са скъпи за стандартите в Индия. The Economic Times допълни, че Apple планира първоначално да сглоби между 300 и 400 хиляди единици iPhone SE в Индия. Миналата година Apple е доставила 2.5 млн. iPhone-a там, според проучване на Counterpoint, цитирано от медията.

Освен Индия, другата „гореща точка“ за преговори остава Великобритания. Наскоро Тим Кук се срещна с министър-председателя Тереза Мей, за да обсъдят бъдещите си планове за инвестиции и партньорство. Да не забравяме, че през 2016 г. от Купертино заявиха, че подготвят отварянето на нов щаб в Лондон.

 

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *